Mindfulnesstraining

Geschreven

Mindfulnesstraining

 

Meer informatie over de training MBCT/MBSR bij PSY-Care

 

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is het trainen van milde aandacht door het oefenen met aanwezig te zijn in DIT moment, het hier-en-nu. Iedereen kent wel momenten waarop je op routine met iets bezig bent, terwijl je gedachten ondertussen (onbewust) afdwalen naar het verleden of de toekomst. In stressvolle situaties of bij (psychische) problemen is de neiging hiertoe nog groter, waardoor psychische en/of lichamelijke klachten kunnen toenemen en in stand gehouden worden.

 

Oefenen, oefenen, oefenen…

Gedurende de groepsbijeenkomsten worden diverse oefeningen aangereikt om de aandacht voor het huidige moment te trainen, bijvoorbeeld door meditatie en (eenvoudige) yogahoudingen. Hierdoor kan mildheid en vriendelijkheid voor jezelf en anderen ontwikkeld worden. Milde aandacht trainen gaat over je open stellen voor wat zich aandient in je leven, een geleidelijk bewustzijn van (stress)patronen en automatische piloten waar we vaak op varen. Herkennen hiervan kan leiden tot ruimte voor het maken van (andere) keuzes en anders omgaan met stress, pijn, vermoeidheid en lastige emoties. Milde aandacht kun je alleen ontwikkelen door oefening, elke dag, elk moment opnieuw. Je leert  jezelf beter kennen met jouw eigen automatische patronen die (kunnen) leiden tot klachten, bijvoorbeeld hoe stress je beinvloedt en hoe je dit kunt doorbreken of tijdige kunt stoppen met ‘doen, doen , doen’. Bij gezondheidsklachten kun je met gerichte aandacht beter om leren gaan met de verschillende ‘weersomstandigheden’ in het leven, door minder verzet of  minder piekeren.

 

Effecten

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mindfulnesstraining kan helpen bij stress,  piekeren, (dreigende) burn-outklachten, depressieve klachten en (chronische) pijn. Het thuis een uur per dag oefenen is hierbij van essentieel belang. Dit is nodig om automatische patronen die leiden tot klachten te herkennen en doorbreken en nieuwe condities te trainen.

Mensen benoemen de volgende effecten van mindfulnesstraining:

* Vermindering van stress

* Beter kunnen omgaan met stressvolle situaties

* Vermindering van klachten op lichamelijk en/of psychisch gebied

* Toename kwaliteit van leven

* Meer zelfvertrouwen

* Beter kunnen ontspannen

* Herkennen van (automatische) patronen

* Meer balans ervaren in het dagelijkse leven

 

De training die wordt aangeboden door PSY-Care is de MBCT/MBSR, uitgevoerd door een gecertificeerd mindfulnesstrainer (www.vmbn.nl).

MBSR staat voor Minfulness Based Stress Reduction, in de jaren 70 door Jon Kabat Zin in de VS ontwikkeld. Hierbij staat stressreductie door het trainen van milde aandacht (mindfulness) centraal,  MBCT is Aandachtgerichte Cognitieve Therapie (Mindfulness-Based Cognitive Therapy) dat gebaseerd is op de MBSR, met aanvullingen gericht op terugvalpreventie van (terugkerende) depressies, bijvoorbeeld door negatieve gedachten en gevoelens, die een nieuwe depressie kunnen aanwakkeren, te leren zien als ‘voorbijgaande gebeurtenissen in de geest’. Door meer ‘in het moment’ te zijn, slagen mensen er vaak in om hun (depressieve) klachten adequater te hanteren.

 

De MBCT/MBSR is een groepstraining van 8 bijeenkomsten van twee uur, in principe op wekelijkse basis (buiten de vakantieperiodes). Een groep bestaat uit 4-10 deelnemers, afhankelijk van het aantal aanmeldingen. Voorwaarde voor deelname is om dagelijks thuis een uur per dag te oefenen.

 

 

Aanmelding en/of informatie

Voor meer informatie of aanmelding voor een training kunt u contact opnemen met PSY-Care.

Data eerstvolgende training: donderdag 18 april 2019 van 16-18 uur

Lokatie: PSY-Care, Broekhem 11, Valkenburg

Mindfulnesstrainer: Drs. Eelke Sistermans

Mail: esistermans@psy-care.nl

Tel: 043-6011671

 

Er vindt altijd een (telefonische) screening door de trainer plaats vóór deelname.